Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis ze semináře "Metody ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem I." - 1. část 26.4.2021

28.4.2021:
Akreditovaný seminář "Metody ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem I." proběhl ve dvou dnech - 26.4. a 27.4.2021, vždy od 14 do 18 hod. na platformě ZOOM. Vkládáme zápis z prvního dne - 26.4.2021

 

Cíl semináře: Účastníci se na základě vlastní zkušenosti a reflexe seznamují s principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce a s metodami využitelnými při jejich vzdělávání.

Anotace: Na semináři je plno praktických tipů do výuky, které si zároveň účastníci vyzkouší sami na sobě. Pojďte si zažít online výuku z druhé strany, která může obohatit Vaše vlastní vedení výuky. Potkáte se s kolegy z jiných škol, kteří třeba řeší obdobnou situaci jako Vy. Vzájemně se tak můžeme podpořit a vymyslet i postupy, na něž byste sami třeba ani nepomysleli. Naučíte se, "jak dělat skupinovou práci online".

Tento seminář byl vybrán v návaznosti na ten základní, týkající se prvních kroků s žáky-cizinci. Pedagogové při něm získali teoretické rady, nicméně nyní bylo potřeba jít víc do hloubky ohledně metodologie i samotné výuky. Před samotným seminářem měli možnost ještě položit otázky, které je nejvíce zajímají a jejich zodpovězení je pro ně nejdůležitější.

Na samém začátku lektorka mluvila po delší čas francouzsky – představila tak prostředí, které zažívá žák-cizinec na škole při výuce. Následně všem předala text ve francouzštině a požádala o vyplnění kvízu. Simulovala tak pocity, které žák prožívá. Nato pak proběhla diskuze o tom, jak se cítí, co prožívá, co mu pomáhá a co naopak ne.

Základní principy – to co je pro žáka-cizince nejdůležitější – jsou individuální a osobní přístup učitele (zájem a podpora), názornost, dostatek času, začlenění do kolektivu (skupinová práce).

Tito žáci mají v naší zemi zvláštní specifikum – učí se nový jazyk a ten je zároveň jazykem učebním. Je na ně tak kladen opravdu obrovský tlak při učení se češtiny jako druhého jazyka (na rozdíl od ciziny, kde se nejprve učí cizí jazyk a teprve poté se v něm učí). Nezbytná je opravdu trpělivost a citlivý přístup.

Rozlišujeme dva typy jazyka – komunikační (děti mezi sebou, o přestávce, v jídelně…) – dítě se ho naučí za max. 2-3 roky; dalším typem je akademický (odborný) jazyk (výklad učitele, otázky k tématu, učebnice, testy..) – k jeho osvojení dochází za 5-7 let.

Podobnost jazyka hraje velkou roli, rovněž nadání, motivace, to, jak je dítě vedeno.

Na praktickém úkolu zaměřeném na výuku zeměpisu byly ukázány důležité cíle – ten obsahový (z hlediska učiva) a pak jazykový (konkrétní slova a fráze, které se má žák díky učivu naučit). Je třeba se zaměřit na to, co je v tématu centrální - podstatné, co je to minimální (co si z toho musí odnést každý žák) a co je užitečné, aby žáci věděli. Zároveň je třeba rozlišovat z pohledu nových slov a frází mezi začátečníkem (optimálně 5 nových slovíček, 1-2 fráze) a mezi pokročilým, který se již dokáže orientovat a osvojit si vícero slovíček a frází.

Co pomáhá k porozumění? Být soustředění, stále poslouchat jazyk, opakovat slovíčka, zapojit smysly. Dále pak překladové slovníčky, překladače online, slovní mraky. K porozumění beze slov pak obrázek, schémata, rozkrokování, výběr z nabídky (slov, frází), nápověda (první písmeno), barevnost, pochopení principu z obrázku, podpora formou vyplněného schématu.

Schéma – klíčové vizuály – obrázky zasazené do určitého kontextu (pojmy, příklady slovíček) + přiřazení frází (dělí se, má/mají, patří, obsahuje…) – záleží na tom, co chceme, aby se žák naučil, co používal.

Byly předány materiály – odkazy na Inkluzivní školu.

 

Seminář byl velmi interaktivní, návodný. Účastníci si cenili především simulace konkrétního prostředí a spousty podnětných rad a informací. Druhá část semináře se bude věnovat ještě podrobnější metodologii ve výuce.

Přílohy :

Článek vyšel : 28.4.2021, počet zobrazení : 537 (537 tento měsíc)