Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Host: IBSARO - Institut behaviorálních studií zastoupí Mgr. Michal Klapal, který
představí nabídku vzdělávacích seminářů určených pro pedagogy a také kurz Základy
krizové intervence pro pedagogické pracovníky, který je akreditován MŠMT. (online
vstup)
3. Kateřina Kendereš – seznámení s prvotními informacemi o projektu MAP5
4. Sdílení dobré praxe a zkušeností
5. Různé, diskuze
Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1 Koordinátorka plánování zahájila jednání pracovní skupiny. Konstatováno, že aktuálně
nikdo nevyužil možnost online účasti. V průběhu jednání se online připojí host Mgr. Michal
Klapal z organizace IBSARO.
Členové seznámeni s programem jednání.
Ad. 2 Koordinátorka plánování představuje hosta pana Mgr. Michala Klapala, který představí
nabídku vzdělávacích seminářů určených pro pedagogy a kurz Základy krizové intervence pro
pedagogické pracovníky, který je akreditovaný MŠMT.
Mgr. Michal Klapal informuje o dceřiné části Ibstera – institut dětské terapie – terapie
s dětmi až po dětské terapeutické tábory.
Dále seznamuje účastníci s výcvikem Krizové intervence. Jedná se o kompletní krizové
intervence, kdy vzdělávání trvá zhruba půl roku času a většinou se jedná o celo víkendová
setkání (150 hodin akreditovaného vzdělávání). Po absolvování tohoto kurzu získá účastník
certifikát jako krizový intervent. Změna perspektivy. Krizová intervence - psychická
stabilizace pro žáka, od úzkostí, sebepoškozování, až po sebevražedné myšlenky a pokusy,
Základy krizové intervence
- Kurz 40 hodin
- Učíme pracovat interventy s hranicí se vztekem,
- Přinášíme principy, které jsou univerzální – způsob práce, který je etablovaný
Kompletní nabídka na webových stránkách
- Poruchy chování
- Témata zaměřená na agresi a práci s agresivním člověka
- Práce s problémovými žáky, žáky s poruchami chování
Jak se přepnout z role učitele na roli podpůrného jedince.
Psychologů a psychoterapeutů je málo. Je pravda, že ve školách ano. Špatně
podchycený prvozáchyt, bývá velkým problémem. Vnímání vývojové linie, jak se mění
chování, prožívání. Rozvoj učitelských dovedností v psychologických dovedností. Včas
podchytit problémové jednání na základě změn v chování dítěte.
Doporučuje příručky od organizace Sirius (přílohou tohoto zápisu).
Doporučeno zavolat anonymně buď na linky pro rodiče nebo i jsou linky pro učitele jak pomoci
v krizové situaci. Rozdíl v chování pedagoga jako učitele a chování poradce – krizového
interventa, který si všimne změny chování a tím dokáže dobře reagovat.
Členům sděleno, že informace o anonymní lince pro pedagogy bude zjištěno a následně
rozesláno. (Informace jsou přílohou tohoto zápisu.)
Ad. 3 Členové informováni, že byly zveřejněny prvotní informace o pokračování projektu
MAP 5. Byla zveřejněna povinná témata, kterými se má každý projekt zabývat jedná se o
témata:
• aktivity k integraci škol a možnostem vzniku svazkových škol
• opatření na podporu hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ a mezi 1. a 2. stupněm základní
školy
• osvěta ohledně možností změn stravování ve školách
Členové sdělují, že budoucnost školství je velice neznámá. Nikdo pořádně neví co a jak bude.
Jestli bude opravdu zrealizováno slučování škol a pokud ano, tak v jaké podobě. Změny ve
stravování by rozhodně měli být provedeny, nicméně ne takovým směrem, kterým to aktuálně
směřuje MŠMT. Tímto akorát dokáží pravý opak a to, že děti místo aby chodili do školních
jídelen budou chodit do fastfoodů, jelikož jídlo ve školních jídelnách jim nebude chutnat.
Co se týče tématu ohledně přechodu mezi MŠ a ZŠ, tak sdělují, že to je hezké téma. Již
v současné době školy hodně využívají adaptačních pobytů z různých dotací.
Dále bylo se členy pracovní skupiny probrána tvorba Místních akčních plánů na roky
2025 – 2028. Členové sdělují, že od poslední aktualizace strategického rámce nedošlo
z jejich strany k žádné požadované změně.
Ad. 4 Členové sdělují, že nabídka organizace je velice zajímavá a budou rádi, když nějaký ze
seminářů bude v rámci projektu MAP realizován. Členům sděleno, že v nejbližší době bude
rozeslán dotazník s nabídkou seminářů, kde bude nabídka organizace IBSARO zahrnuta.
Ad. 5 Členové informováni o plánovaném semináři od organizace SO-FA na téma Socio
emoční učení. Účastníkům sděleno, že již byly rozeslány pozvánky s registrací. Seminář se
bude konat dne 21.3.2025 od 9:00 hodin v Galerii Sladovna.
Členové informováni, že bylo spuštěno další kolo exkurzí.
Členové vyzvání, aby se do příštího jednání PS zamysleli nad návrhy aktivit spolupráce a
aktivit škol v oblasti rovných příležitostí s tím, že při příštím jednání PS budou tyto návrhy
seskupeny a budou jedním z povinných výstupů této PS.
Termín další PS Rovné příležitosti domluven na 27.5.2025 od 15:00 hod. ve 3. ZŠ Žatec.
Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a přínosné.