Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z PS Cizí jazyky 6.3.2025

17.3.2025:
Jednání pracovní skupiny Cizí jazyky se uskutečnilo ve čtvrtek 6. 3. 2025 od 15:00 hodin v prostorách kanceláře HOPSPOTU COWORK Žatec, nám. Svobody 144, 438 01 Žatec.

 

Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Hosté – zástupci z Gymnázia Kadaň, téma -s čím by děti měly přicházet na gymnázium?
Dále sdílení dobré praxe a představení aktivit do hodin.
3. Kateřina Kendereš - seznámení s prvotními informacemi o projektu MAP5
4. Sdílení dobré praxe
5. Různé, diskuse

 

Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1
Koordinátorka plánování Mgr. Kateřina Kendereš zahájila jednání pracovní skupiny.
Konstatováno, že aktuálně je online připojena paní Jana Honzátková.


Ad. 2 Koordinátorka plánování sděluje, že pozvání na dnešní pracovní skupinu přijali
pedagožky Kadaňského gymnázia paní Mgr. Tereza Gvoždiaková a Mgr. Andrea
Horčicová, které vyučují cizí jazyky, aby sdělili své postřehy při přechodu žáků ze ZŠ na
gymnázium.
Mgr. Tereza Gvoždiaková
Prvotní problém u žáků je jejich nejistota v základech – chyby v základních pravidlech.
Nemají dostatečně ukotveny pravidla týkající se časů a předložek. Jde vidět, že mnoho žáků
nejsou zvyklý, že na ně vyučující mluví pouze cizím jazykem. Neustále používají český jazyk.
Cizí jazyk nemají dostatečně naposlouchaný a už vůbec nejsou zvyklý v něm hovořit.
Při mluvení jim chybí dostatek sebevědomí. Obávají se nedostatečné slovní zásoby a
správné výslovnosti. Ve výslovnosti je často problém s nepravidelnými slovesy.
Dále navrhují vhodný postup. Doporučují pedagogům různé výukové hry k posilnění
základů a správné výslovnosti. Například Tic Tac Toe – piškvorky slovíček, Fun cards a
podobné. Dále navrhují spolupráci mezi pedagogy, výměny názorů a dobré praxe a sdílení
osvědčených aktivit.
Mgr. Andrea Horčicová
Sděluje, že v německém jazyce je nejvíce znatelný problém v úrovni znalostí
německého jazyka u žáků. Tím, že německý jazyk bývá často až druhým jazykem, tak se
úrovně znalostí německého jazyka strašně třepí. Sděluje, že pravidelně má ve třídě 3 úrovně
znalostí od úplných začátečníků, po mírně pokročilé až po už slušné znalosti. Z toho důvodu
je zapotřebí třídu rozdělit, aby každý ze studentů mohl pokračovat ve své úrovní. Je to daleko
náročnější, ale v opačném případě by se musela vracet na začátek.
Motivace studentů Jak motivovat studenty, kteří mají méně sebedůvěry v cizí jazyce? –
požadovaný 2. jazyk v inzerátech. Klade důraz na pohraniční oblasti, kde je německý jazyk
dost vyžadován a na pracovní možnosti v Německu. Dále doporučuje výukové programy a
nakladatelství, které se při výuce osvědčili:

Wocabee
Wordwall
Nebojim se němčiny
Klett


Prezentace jsou přílohou tohoto zápisu.

Mgr. Michaela Heincová k danému tématu uvádí:
Máme velké množství dětí ve třídě s různou úrovní i když se jedná o začátek anglického
jazyka. Nyní máme angličtinu od 2. ročníku – tam máme 25 dětí ve třídě a ztratí se tam
potenciál. Není již třída, kde by nebyl asistent. Problém je inkluze, zvlášť když teď nebudou
odklady.
Gramatika se učí odděleně. Praktické využití je žádné. Ale je velký problém
s početními třídami. Již nedochází k půlení, takže máme skupina 23 žáků, z toho 1/3 by mohla
jet dál, pak 2/3 ty jsou na opakování a 3/3 nedokáží říct v 9. třídy čísla do 20ti. Máme výběrové
třídy. Myslím, že by měli být dělány úrovňové třídy.

Ad. 3 Členové informováni, že byly zveřejněny prvotní informace o pokračování projektu
MAP 5. Byla zveřejněna povinná témata, kterými se má každý projekt zabývat jedná se o
témata:
• aktivity k integraci škol a možnostem vzniku svazkových škol
• opatření na podporu hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ a mezi 1. a 2. stupněm základní
školy
• osvěta ohledně možností změn stravování ve školách
V rámci diskuse členové sdělují, že jich se přímo dotýká pouze prostřední téma ohledně
hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ. Dále diskutováno ohledně zavedení jazyka v MŠ.
Pedagogové se shodují, že by v MŠ neměl být cizí jazyk. Na školách se stejně jede pak od
začátku a často ty děti, které měli v MŠ cizí jazyk se pak ve škole nudí a naopak je to odradí.

Ad. 4 V rámci sdílení dobré praxe bylo se členy pracovní skupiny probrána tvorba
Místních akčních plánů na roky 2025 – 2028. Členové sdělují, že od poslední aktualizace
strategického rámce nedošlo z jejich strany k žádné požadované změně.


Ad. 5 Účastníci jsou dále dotazováni, zda by měli zájem o seminář na formativní hodnocení
pro ZŠ od paní Lucie Darsy, která je součástí projektu ucimespolecne.cz. Účastníci sdělují, že
by měli zájem. Dále byl rozebírán vhodný termín tohoto semináře a sdělují, že kolem poloviny
září.


Dále účastníci informováni, že dne 21.3.2025 od 9:00 hod proběhne 4 hodinový vzdělávací
seminář od organizace SO-FA na téma Základy trauma respektujícího přístupu v Galerii
Sladovna v Žatci. Pozvánka spolu s registračním formulářem byla již rozesílána.
Termín další PS Cizí jazyky v současné době domluven není, jelikož nový termín bude až
v novém školním roce.

 

Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a přínosné.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 17.3.2025, počet zobrazení : 19 (19 tento měsíc)