Dne 21. 5. 2025 jsme se s dětmi mateřské školy zúčastnili exkurze do sportovní haly v Podbořanech. Aktivita byla zacílená na podporu rozvoje matematické pregramotnosti prostřednictvím pohybových a herních činností.
Cílem bylo podpořit u dětí základní matematické dovednosti v reálném prostředí skrze praktické činnosti, které přirozeně rozvíjejí prostorovou orientaci, vnímání tvarů, rytmu a počtu, schopnost rozlišovat velikost, směr, polohu objektu, a základní pojmy typu „více–méně“, „před–za“, „nahoře–dole“, „vpravo–vlevo“.
V rámci připravených aktivit (např. překážkové dráhy s různými prvky jako přechod po lavičce, seskoky, hod na cíl, lezení) byly děti vedeny k plánování pohybu, odhadu vzdálenosti a směru, počítání opakování úkonů (např. 3 přeskoky, 2 oběhnutí kuželu), rozpoznávání geometrických tvarů pomůcek nebo třídění náčiní podle velikosti a tvaru.
Děti si také osvojovaly základní číselné a prostorové představy formou her: například pohybové hry s pokyny typu „postav se mezi dva kužely“, „přeskoč třikrát“, „zapamatuj si pořadí cviků“ nebo „najdi, co je nejvýš/nejníž“.
Přínosy pro děti v oblasti matematické pregramotnosti:
Rozvoj prostorové orientace (vlevo/vpravo, nahoře/dole, za/před).
Práce s rytmem a sekvencí (opakující se pohybové vzorce, např. skok–běh–skok).
Vnímání počtu a kvantity (počítání opakování cviků, počet dětí ve dvojicích/skupinách).
Třídění a porovnávání (velké/malé míče, krátké/dlouhé švihadlo apod.).
Rozvoj paměti a logického myšlení při pohybových úkolech s pravidly.
Doplňkové benefity:
Posílení hrubé motoriky a koordinace.
Rozvoj sociálních a komunikačních dovedností při spolupráci v týmu.
Emoční prožitek spojený s radostí z pohybu, spontánním objevováním a úspěšným zvládnutím úkolů.
Tato exkurze poskytla dětem příležitost propojit poznávání a učení s pohybem, a podpořila tak přirozenou cestou jejich rozvoj v oblasti předmatematických představ a dovedností důležitých pro vstup do základního vzdělávání.