Exkurze začala prohlídkou hráze a okolí, kde si účastníci vysvětlili účel přehrady. Žáci z informační tabule zjišťovali potřebná data do pracovních listů. Vzhledem k silnému větru a absenci stolů se výpočty realizovaly až ve škole.
Od 12:30 hodin probíhala asi hodinová prohlídka vnitřních prostor přehrady s průvodcem. Po prohlídce žáci počítali schody vedoucí až na samé dno výtoku z přehrady. Byli obeznámeni s délkou stavby, její nákladností a technickou zvláštností – dutými pilíři. Následovala cesta kolem plavebního kanálu, který kdysi zajišťoval přísun dřeva pro německé město Freiberg.
Ve škole poté žáci společně doplňovali poslední sloupec pracovního listu a zjišťovali rozdíly mezi Flájskou a Nechranickou přehradou, přičemž informace o Nechranické přehradě čerpali z internetu. Technickým úkolem bylo nakreslit přehradu s vyznačením hráze. Děti zapisovaly, co již vědí o přehradách, po prohlídce doplnily, co nového se dověděly, a nakonec napsaly, co by ještě chtěly vědět. Po návratu věnovali přehradám ještě jednu vyučovací hodinu, kde zhodnotili exkurzi a shrnuli poznatky.
Exkurze měla pro žáky velký význam. Seznámili se s novými objemovými jednotkami, včetně jejich zápisu (metr krychlový - m³), a propojili matematiku s informatikou při vyhledávání informací o Nechranické přehradě. Na místě zjišťovali a vyhledávali nové údaje o přehradě, čímž si procvičili čtenářskou gramotnost. Zopakovali a procvičili porovnávání devítimístných čísel a provádění dalších matematických operací s těmito čísly (odčítání). Díky prohlídce stavby si lépe představili její výstavbu, funkci a účel. Vymýšleli a kladli vhodné otázky související s technickou podstatou stavby, což jim pomohlo lépe pochopit logické vztahy při výstavbě, údržbě a funkčnosti přehrady. Zakreslovali plánek vodního díla na pracovní list tak, aby co nejvíce odpovídal skutečnému tvaru přehrady včetně umístění hráze. Názorná výuka s odborným výkladem podpořila a rozšířila jejich logické myšlení a zvýšila zájem o matematické údaje a práci s nimi. Vyhledávali numerické údaje o objektu přímo v terénu a uvědomili si pojmy jako výška hráze, hloubka přehrady, objem přehrady, apod.
Exkurze byla hodnocena velmi kladně jak žáky, tak pedagogickým dozorem.