V úvodu lekce jsem se s dětmi pozdravila a představila jsem jim téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali o tom, co to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů.
Přiblížila jsem dětem pojem elektřina a chvilku jsme si povídali o elektrospotřebičích a připomněla jsem jim bezpečného chování při zacházení s elektrickými spotřebiči a zásuvkami. Následně jsem dětem představila pojmy atom, proton, neutron a elektron a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Vysvětlila jsem jim, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo klouzání na klouzačce, či oblékání některých kusů oblečení z „umělých“ materiálů. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát.
Pokusy:
V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků.
Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.
Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly majoránku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem je, aby koření na balónek přilepili. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.
V závěru lekce jsme se s dětmi pokusili pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený povrch. Opět jsme využili balónku, který, když byl zelektrizovaný, tak opravdu bublinu přitahuje k sobě.
Shrnutí a zhodnocení:
Lekce probíhala bez obtíží. Děti reagovaly na mnou pokládané otázky a aktivně se zapojovaly do rozhovoru. Během prvního pokusu někteří děti zjistily, že když dostatečně třou balónek o vlasy, tak jim vlasy nejen zelektrizují a odstávají od hlavy, ale i jim drží u hlavy. Pokus je velmi bavil, i když někteří byly s balónky v ruce lehce nesoustředěný. Další pokus probíhal u stolu a všichni se již soustředili. Musím říct, že se dětem opravdu dařilo majoránku přilepit na balónek. o něco těžší to bylo s kousky papírku, které si děti natrhaly moc velké. Nakonec se pokus všem povedl. Posouvání bublifukové bubliny mělo velký úspěch. Děti byly pečlivé a přistupovaly k pokusu zodpovědně. Lekci hodnotím jako zdařilou.
Závěr:
Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost.