Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Workshopu s názvem "LITERÁRNÍ KAVÁRNA PRO RODIČE A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO A MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU" 6.10.2021

12.10.2021:
Workshop s názvem "LITERÁRNÍ KAVÁRNA PRO RODIČE A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO A MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU" se konal dne 6.10.2021 od 17:00 v GALERII SLADOVNA v Žatci, Masarykova 356 a probíhal ve spolupráci s Městskou knihovnou v Žatci.

 

Anotace semináře:

Literární kavárna pro rodiče - minisérie přednášek o knihách pro rodiče dětí školou (ne)povinných přináší inspiraci, jak se stát vlastnímu dítěti průvodcem v knižním světě.

Jak čtení podporuje všestranný rozvoj dětské osobnosti? Proč a jak podporovat čtení? Jak vybrat dětskou knihu? Jak ukázat dětem, že čtení nemusí být jen povinností, nudou a ztrátou času, ale skutečným požitkem? Jaké knihy jsou vhodné pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami?

Nakoukněte do tajů čtenářské dílny a sdílejte s dětmi radost ze společného čtení…Tipy na nejzajímavější (a doporučené) knihy pro děti předškolního věku a žáky 1. stupně ZŠ.

 

Toto setkání, které jsme připravili pro rodiče dětí předškolního a mladšího školního věku, ve spolupráci s knihovnou Žatec, mělo jasné zaměření – ukázat rodičům jak inspirovat vlastní děti k četbě knih, jak podporovat čtení, ukázat jim, že čtení nemusí být nudné, ale může být zajímavé a atraktivní. Navíc i s tipy na zajímavé knihy i knihy pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami.

Četba je pro každého velmi důležitá – rozšiřuje slovní zásobu, zlepšuje pravopis, děti mají lepší učební výsledky, zlepšuje pozornost, zkvalitňuje úroveň vlastních psaných textů, je nástrojem myšlení.

Důležitým faktorem je i prostředí – prvotní vliv má rodina (rodiče či prarodiče se dětem věnují, čtou jim pohádky před spaním, rozvíjejí jejich fantazii, obrazotvornost, vytvářejí pozitivní vztah ke knihám).

O vnímání textu u dítěte se dá již hovořit ve věku 1-3 roky – dítě vnímá to, jak na něj dospělí mluví, jak mu něco vypráví, říkají mu básničky,.. již v té době se u něho tvoří vztah k vlastnímu čtenářství. Ve věku 3-6 let již vnímá víc, tedy by příběhy měly mít již i nějaké ponaučení.

U předškolních dětí – v MŠ – učitelé dětem také čtou, navíc je přítomna i určitá dramatizace – jedná se o převyprávění, přehrání příběhu. Navíc s dětmi chodí i do knihovny, kde se využívá interaktivní tabule, děti dostávají různé kvízy, pořádají se soutěže.

Na 1. stupni ZŠ – děti se učí znát písmena, tvořit slova, ze slov věty, od 3. třídy by již měly být schopné číst. Děti se v té době začínají zajímat i o různé příběhy (např. o zvířátkách) či je baví číst nějaké dobrodružné příběhy. 

Dříve byla čtenářská gramotnost jednoduchým pojmem – v podstatě jak číst, dnes je na jedince kladen daleko větší tlak, kdy kromě vlastního čtení se jedná o porozumění psanému textu, schopnosti o textu přemýšlet, používat ho k dosažení vlastních cílů.

Výběr knih je velmi důležitý – po revoluci byl trh zasycen různými „kýčovitými knihami“ typu Avengers, Disney, ale i ty mají svůj význam pro ty děti, které by nic jiného nečetly.

Byly dány tipy na zajímavé knihy pro předškolní věk – děti ještě neumí číst, jsou pro ně velmi důležité ilustrace. Rodiče by měli klást otázky a podporovat v dětech schopnost porozumění. Zajímaví autoři – např. Petr Horáček, Marianne Dubuc, Pavel Čech.

Následovaly tipy knih a autorů pro mladší školní věk – Kateřina Maďarková, Antje Szillatová, Eva Dax, Sabine Bohlmann, Pavel Brycz, Martina Drijverová, Jiří Holub.

Pro děti s SVP jsou vhodné knihy např. využívající genetickou metodu čtení např. od Daniely Krolupperové „Zprávy z pelíšku“ či od Joanny Krzyzanek „Terezka chce pejska“ (čtení po slabikách).

Naučná literatura – byly dány tipy na dvě knihy – Co sežral žralok, Křížem krážem lidským tělem.

Následovala diskuze – otázky ke knihám. 

Všichni si akci moc pochvalovali, byli by velmi rádi, pokud by se takové akce pravidelně opakovaly, kdy by rodičům dětí byly pravidelně dávány tipy na zajímavé knižní tituly.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 12.10.2021, počet zobrazení : 391 (391 tento měsíc)