Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z PS Rovné příležitosti 27.5.2025

2.6.2025:
Jednání Pracovní skupiny pro rovné příležitosti se uskutečnilo dne 27. 05. 2025 od 15:00 hodin v prostorách Kavárny S Duší, Jiráskova 151, 438 01 Žatec.

 

Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Host – Lektor, RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D., garantka podpory nadání
NPI ČR. Praktický seminář provázející účastníky podporou nadání a nadaných v
souvislosti s nově revidovaným RVP ZV. Kde a jak je podpora nadání v RVP ZV
ukotvena. Jak nadané najít, vykazovat a rozvíjet jejich potenciál. Jak pracovat s nadáním
a nadaných ve škole. Metodická podpora, facilitace a mentoring při úpravách
strategických dokumentů školy (ŠVP, vize/mise školy, Koncepce podpory nadání) a
práci s nadáním. Účastníci dostanou prezentaci s odkazy. (15:15 – 15:55 h – online).
3. Sdílení dobré praxe a zkušeností
4. Různé, diskuse

 

Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1
Koordinátorka plánování zahájila jednání pracovní skupiny. Konstatováno, že aktuálně
je online připojena RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D.
Členové seznámeni s programem jednání.
Ad. 2 Koordinátorka plánování představuje hosta paní RNDr. Mgr. Zdeňku Chocholouškovou,
Ph.D., garantku podpory nadání z Národního pedagogického institutu ČR. V rámci svého
vystoupení vedla prakticky zaměřený seminář na téma podpory nadání a práce s nadanými žáky
v kontextu nově revidovaného RVP ZV.
Seminář byl rozdělen do několika tematických bloků:
a) Ukotvení podpory nadání v revidovaném RVP ZV
Lektorka vysvětlila, jakým způsobem je podpora nadaných žáků nově formulována v RVP.
Zmínila rovněž důraz na individualizaci výuky, diferenciaci a rozvoj potenciálu každého žáka.
b) Identifikace nadaných žáků
Účastníci byli seznámeni s možnostmi identifikace nadání, které přesahují běžné představy o
„jedničkářích“. Byla zdůrazněna role nejen pedagogů, ale i školního poradenského pracoviště
a rodičů. Lektorka zmínila nástroje a indikátory, které mohou školám napomoci včas rozpoznat
různé typy nadání – intelektové, umělecké, sportovní aj. Účastníkům sdělila, že ke startu je
vhodná pomůcka od NPI „Pozor schod! Aneb co s nadaným žákem“ (dokument je přílohou
zápisu). Dále sdělila, že je také velmi dobrý časopis Svět nadání. Další materiály a informace
jsou na stránkách zapojmevsechny.cz.
c) Vykazování a dokumentace podpory nadaných
Důležitou částí byla informace o možnostech vykazování podpory nadaných žáků v rámci
školních a strategických dokumentů. Sděluje, že pro vykazování nadaných žáků na 1. stupni
není zapotřebí papír od PPP. Postačí aktivní přístup vedení školy a pověřený zaměstnanec,
který se touto problematikou bude zabývat.
d) Práce s nadanými žáky v praxi školy
Zde zazněly příklady konkrétních forem práce s nadanými – jako jsou projektové dny,
individuální vzdělávací plány, rozšiřující učivo, spolupráce s odborníky, účast v soutěžích,
apod. Byla zdůrazněna potřeba plánování, průběžného hodnocení a využívání silných stránek
žáka.
e) Metodická podpora školám
Lektorka nabídla školám facilitaci a mentoring v oblasti podpory nadání – a to jak při přímé
práci s nadanými žáky, tak při revizi a úpravě školních strategických dokumentů (ŠVP,
Koncepce podpory nadání, vize/mise školy).
f) Závěr a doporučení
Na závěr semináře lektorka shrnula klíčové principy efektivní podpory nadání a odpověděla
na několik dotazů účastníků. Doporučila začít jednoduše, konkrétně a v souladu s možnostmi
školy, přičemž důraz kladla na spolupráci celého pedagogického sboru a zakotvení práce s
nadáním do dlouhodobé strategie školy.
Mezi účastníky se rozpoutala diskuse na téma počet nadaných dětí ve školách. Sdělují že to je
opravdu v rámci jednotek.
Prezentace je přílohou tohoto zápisu.
Ad. 3 V rámci sdílení dobré praxe diskutují účastníci o povinném výstupu a to návrhu aktivit
spolupráce v oblasti rovných příležitostí. Sdělují, že tyto aktivity jsou součástí již upravovaných
SC ve Strategickém rámci a na to navazujících Akčních plánů.
1. Spolupráce mezi MŠ a ZŠ
• Adaptační dny pro děti z MŠ v ZŠ s důrazem na budování vztahů, přirozenou socializaci
a překonání obav z přechodu.
• Projektové dny s důrazem na diverzitu – např. „Den jinakosti“, výtvarné dílny na téma:
„Každý jsme jiný, ale všichni patříme.“
2. Spolupráce s rodiči
• Besedy a workshopy pro rodiče – témata: podpora dítěte se SVP, porozumění inkluzi,
spolupráce s asistenty pedagoga, prevence předsudků.
• Rodiče jako lektoři různorodosti – sdílení odlišných jazyků, kultur, profesí nebo
životních příběhů ve třídě.
3. Spolupráce s obcí a organizacemi
• Společné aktivity s OSPOD, SVP, PPP – podpora dětí v ohrožení, sdílení informací,
řešení krizových situací.
4. Vzdělávání pedagogů
• Společné vzdělávání asistentů pedagoga, školních psychologů a výchovných poradců –
výměna zkušeností, supervize.
Ad. 4 Členové informováni o chystaných akcích:
Červen 2025

02.06.2025 14:30 ZŠ Petra Bezruče Žatec, Pracovní skupina Moderní didaktické formy - host Mgr. Dana Ticháčková - spoluautorka nového RVP - část týkající se čtenářské gramotnosti

03.06.2025 14:00 Galerie Sladovna v Žatci, Rozvoj předmatematických dovedností v prostředích Hejného
metody

06.06.2025 13:00 Galerie Sladovna v Žatci, Mgr. Sáva Arabadžiev - Šikana v praxi:
Jak reagovat a řešit konkrétní situace

13.06.2025 13:00 Galerie Sladovna v Žatci, Mgr. Jovanka Rybová - Jak na matematiku na 1. stupni v novém RVP

 

Září 2025
23.09.2025 9:00 Kapucínský Klášter Žatec, PhDr. Libor Kyncl - Diferenciace a individualizace vyučování

 

Říjen 2025
21.10.2025 14:00, Galerie Sladovna v Žatci, Robert Čapek - Aktivizující výuka aneb Didaktická strategie ,,Líného učitele”

 

Členové informováni, že příští setkání pracovní skupiny bude v rámci společného jednání
pracovních skupin dne 10.11.2025 od 9:00 hod. Místo a program ještě budou upřesněny.
Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a přínosné.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 2.6.2025, počet zobrazení : 19 (19 tento měsíc)