Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo.
2. Host - Mgr. Veronika Lhotská - Místně zakotvené učení, co to je MZU, kroky/stupně MZU,
specifika MZU v MŠ, vlastní příklad.
3. Kateřina Kendereš – seznámení s prvotními informacemi o projektu MAP5.
4. Sdílení dobré praxe a zkušeností.
5. Různé, diskuse.
Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1 Nová koordinátorka plánování zahájila jednání pracovní skupiny. Informovala, že
aktuálně se na jednání pracovní skupiny připojila Bc. Monika Pašíkovská ředitelka MŠ Blatno
(pod účtem manžela Jiří Pašíkovský).
Ad. 2 Host - Mgr. Veronika Lhotská - Místně zakotvené učení, co to je MZU, kroky/stupně
MZU, specifika MZU v MŠ, vlastní příklad.
Mgr. Lhotská seznamuje účastníky s 12ti principy MZU.
Žebřík MZU
- 1. stupeň – obohacení o místní příklad + ukázky
- 2. stupeň – mimo zdi učebny
- 3. stupeň – spolupráce s komunitou – řezbáři apod.
- 4. stupeň – měl by využívat téměř všech 12ti principů – dlouhodobý projekt,
komplexní, provázaný, největší zapojení dětí
Příklad z praxe MŠ Alergo Bratří Čapků
- Eko škola – 4 hlavní témata – letošní rok vybrané téma prostředí – zlepšit venkovní
prostředí MŠ
- Děti navrhly vysázení květin mimo areál MŠ – řešení společně s dětmi správný postup
– můžeme vysázet květiny někde, kde nám to nepatří? Jaké vhodné prostory vůbec
vybrat, zkouška jednání na úřadě a následně reálné jednání dětí na radnici (předjednáno
a předschváleno)
- Pokračování v zapojení dětí – přes zimu výběr truhlíků z keramiky, semínka apod.
Ad 3 Členové informováni, že byly zveřejněny prvotní informace o pokračování projektu
MAP 5. Bylo zveřejněno povinné téma, kterými se má každý projekt zabývat jedná se o téma:
• opatření na podporu hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ a mezi 1. a 2. stupněm základní
školy
Dále byly zveřejněny volitelná témata:
• aktivity k integraci škol a možnostem vzniku svazkových škol
• osvěta ohledně možností změn stravování ve školách
Se členy pracovní skupiny probrána tvorba Místních akčních plánů na roky 2025 – 2028.
Členové sdělují, že od poslední aktualizace strategického rámce nedošlo z jejich strany k žádné
požadované změně.
Ad 4 Sdílení dobré praxe a zkušeností.
Členové debatují na téma EVVO ve školách. Sdělují, že díky dnešní přednášce zjistili, že
velkou část již ve školách provozují. Dále se shodují, že když je vymyšlen ucelený a časově
dlouhodobý projekt, pak je to pro děti přínosné, jelikož vidí postup a vývoj jejich práce. Je
dobré, že zřizovatel aktivně pomohl při realizaci takovéhoto projektu.
Ad 5 Různé, diskuse
Členové dotázáni, jaké téma by uvítali na příštím jednání pracovní skupiny. Sdělují, že určitě
by uvítali hosta, který by jim dal bližší informace ohledně odkladů povinné školní docházky.
A dále informace o změnách v RVP.
Termín další PS Předškolní vzdělávání bude zhruba v polovině září. Pozvánka společně
s programem bude členům včas rozeslána.
Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a přínosné.