Dne 22. října 2025 jsme se s dětmi zúčastnili exkurze do sportovní haly v Podbořanech. Cílem exkurze bylo nejen podpořit všestranný pohyb dětí a rozvíjet odvahu, sebedůvěru a týmovou spolupráci, ale také přirozeně rozvíjet matematickou pregramotnost prostřednictvím pohybových her. Děti se učily vnímat prostor, porovnávat vzdálenosti, určovat pořadí, rytmus a počet opakování pohybů.Pro některé děti šlo o první návštěvu sportovní haly i jízdu autobusem do neznámého prostředí. Důležitou součástí byla proto adaptace na změnu prostředí a zvládání nových situací.
V průběhu dne jsme připravili překážkové dráhy s různými druhy náčiní a cviky (přechod po lavičce, přeskoky, hod na cíl, kotoul vpřed, seskok z nízké švédské bedny, lezení na žebřiny apod.). Děti se také zapojily do rozehřívací rozcvičky s rytmizovanými průpravnými cviky a do známých pohybových her, které rozvíjely nejen tělesnou zdatnost, ale i logické myšlení a schopnost porozumět jednoduchým instrukcím a pravidlům.
1. Motorický a prostorový rozvoj
Posílení hrubé motoriky (pohyb v prostoru, koordinace, rovnováha).
Rozvoj prostorové orientace – určení směru (vpravo, vlevo, vpřed, vzad), délky trasy či vzdálenosti mezi překážkami.
Nácvik základních gymnastických prvků (kotoul, přeskok).
2. Psychická oblast
Zvýšení sebedůvěry – děti zažily úspěch při zdolání „velkého“ nářadí (např. švédské bedny).
Rozvoj vytrvalosti a schopnosti soustředit se na daný úkol.
3. Sociální dovednosti
Spolupráce při hrách – střídání, podpora kamarádů, dodržování pravidel.
Rozvoj komunikačních dovedností při společném plánování postupu.
4. Kognitivní a matematická pregramotnost
Porovnávání velikostí, vzdáleností a pořadí překážek.
Počítání opakování cviků, skoků, hodů či počet dětí ve skupině.
Vnímání rytmu pohybu – například při válení sudů nebo přeskocích.
Orientace v prostoru a plánování trasy (zvolit cestu přes lavičku, žebřiny apod.).
Rozvoj logického myšlení při odhadování, co zvládnu sám a kde potřebuji pomoc.
5. Emoční a sociální přínos
Radost z pohybu, spontánní nadšení, sdílený zážitek a posílení vztahů v kolektivu.
Pocit úspěchu a sounáležitosti ve skupině.