Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Cyklus aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Svět pod mikroskopem” 13.5.2025

16.5.2025:
Dne 13. 5. 2025 navštívila lektorka od 8:00 do 10:00 a dále od 10:00 do 12:00 Mateřskou školu v Žatci v rámci cyklu aktivit polytechnického vzdělávání, s lekcí na téma „Svět pod mikroskopem.“

 

Po úvodním přivítání a představení tématu lekce, jsem s dětma vedla diskuzi o tom, jaké známe „přístroje“ pro přiblížení malých objektů a proč vlastně potřebujeme některé předměty či organismy přiblížit. Dále jsme si povídali o tom, že mikroskopem zvětšujeme malé objekty, a teleskopem pozorujeme vzdálené objekty. 

 

Jako první musely rozluštit, co se skrývá na fotografiích za předměty. Poskytla jsem jim několik obrázků objektů zvětšených pod mikroskopem. Jedním z předmětů na fotografii byl mák, který jsme si i reálně vyzkoušely zvětšit a ukázaly si tak, že každý přístroj opravdu zvětšuje jinak. Vysvětlila jsem dětem, že některé mikroskopy zvětšují 40x jiné 1000x. V pokusu jsem jim však ukázala, že není důležité pouze číslo zvětšení, ale i optika, kterou se na daný objekt díváme. Ne vždy, je velké zvětšení správně zaostřené a nemůžeme tedy vidět detaily zkoumaného objektu. 

 

Před prvním pokusem jsem dětem ukázala, jak s lupou správně pracovat. Nepřikládat k oku, ale postupně vzdalovat od zkoumaného objektu.Vysvětlila jsem jim, že lupou většinou pozorujeme například lezoucí hmyz nebo malé písmo. Je to nejjednodušší optický přístroj, který nám ale neposkytne přílišné zvětšení. Chceme-li dosáhnout pomocí lup většího zvětšení, musíme umístit několik čoček nad sebe. To si děti vyzkoušely nezávisle na mém povídání. Pozorovaly nejdříve mák a poté hledaly různé objekty na pozorování po třídě. 

 

Dalším jejich úkolem bylo vločkové pexeso, kde měly k sobě správně přiřadit obrázky, které jsou stejné. Jeden obrázek vločky byl veliký, snadno rozeznatelný pouhým okem. Druhý obrázek sněhové vločky byl malinký. Děti tedy musely zkoumaný objekt prohlédnout pod lupou. 

 

Poslední pokus této lekce, bylo pozorování listu pod mikroskopem. Děti se naučily, že mikroskop se skládá z několika částí. Ukázala jsem jim, že je důležité nesahat na čočku objektivu, aby zůstala čistá. Společně s dětmi jsme umístili preparát na sklíčko a následně jej přenesli na stolek mikroskopu. Pomocí šroubů jsme zaostřili na zkoumaný objekt tak, abychom jej ostře viděly. 


 

Shrnutí a zhodnocení: 

Dnešní lekci hodnotím velmi pozitivně. Tím, že ve třídě bylo méně dětí byla lekce opravdu více individuální a myslím, že si to děti o to více užily. Práce s lupou je zaujala natolik, že nevěděly, kdy přestat a bylo obtížné je odpoutat od hledání shodných vloček. Na práci s mikroskopem je nejvíce bavila příprava preparátu. Fascinovaně pozorovaly a všechny děti si chtěly zkusit ustříhnout kousek kopřivy a pinzetou ji položit na připravené sklíčko. Ukázalo se, že bylo náročné kápnout pipetou vodu na první pokus, protože ji přikládaly blízko k listu a pod tlakem zvedaly list, místo toho, aby kapaly vodu. Nakonec se nám preparát povedlo umístit pod mikroskop a všechny děti mohly pozorovat, jak taková kopřiva vypadá pod mikroskopem a mohly porovnat zkoumaný objekt s obrázkem na fotografii, kterou jsem jim ukázala na začátku lekce. Při závěrečném hodnocení jsem se dozvěděla, že je lekce moc bavila. 

 

Závěr:

Závěrem lekce jsem s dětmi vyhodnotila jejich práci. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce je zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost. Za pomoci paní učitelek dokázaly pracovat podle pokynů a instrukcí a vytvářely jednoduché úvahy. 

Přílohy :

Článek vyšel : 16.5.2025, počet zobrazení : 39 (39 tento měsíc)