Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Cyklus aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Nerozbitná vejce – působení tlaku” 9.7.2025

14.7.2025:
V rámci cyklu polytechnického vzdělávání navštívila lektorka dne 9. 7. 2025 Mateřskou školu v Kryrech s badatelskou lekcí s názvem „Nerozbitná vejce – působení tlaku“.

 

Po krátkém úvodním slovu, kde jsem dětem představila téma, jsme si povídali o tom, co to je tlak a jaké faktory ovlivňují rozložení tlaku na těleso. Přestože je již teplé počasí zopakovala jsem jim zásady bezpečnosti pohybu na ledě. Protože se na tom skvěle demonstruje rozložení tlaku. Vysvětlila jsem jim proč je na ledě bezpečnější ležet než stát. Na příkladech stop zvířat, jsme si vysvětlili, jak se rozkládá tlak při chůzi polárníků a proč se některá zvířata nepropadnou sněhem, zatímco jiná ano. Názorně si děti již v úvodu vyzkoušely působení síly. Vyzvala jsem je, aby si do dlaně zatlačily prstem a následně celou dlaní. Rozložení síly pocítily na vlastní kůži. 

 

Jako první pokus jsme s dětmi zkoušeli rozmáčknout vejce v dlani. Děti správně určily, že pokud vajíčko rozklepneme o hranu skleničky, praskne. Mylně se však domnívaly, že praskne, pokud jej zmáčkneme v dlani. Pokus si vyzkoušely všechny děti.

 

Následně si děti vyzkoušely být polárníky. Na nohy se obuly stopy, které sloužily jako sněžnice. Zjistily, že není vůbec jednoduché se v nich pohybovat. Děti se trochu protáhly a byly připraveny na další pokus.

 

Při druhém pokusu jsem dětem ukázala plato vajec. Nejprve si vyzkoušely, že vejce jsou opravdu rozbitná a poté jsme přistoupili k samotnému pokusu. Pomohla jsem jim se plnou vahou postavit na připravené plato vajec. Společně s ostatními dětmi jsme zkoumali, jestli vejce prasknou nebo nikoliv. 

 

Jako poslední pokus jsem zvolila fakírovo lože. Kdy jsem nafoukla balónek a položila jej na předem připravenou podložku, vytvořenou připínáčky. Vší silou jsem balónek na „lože“ přitlačila. Pokus si postupně vyzkoušeli všechny děti, které se nebály. Před samotným pokusem jsem děti instruovala, jak postupovat a seznámila je s bezpečností práce při tomto pokusu. 

 

Shrnutí a zhodnocení:

 

Děti se energicky zapojovaly do diskuze. Při prvním pokusu, kdy se pokusily v dlani rozmáčknout vejce, se některé děti zprvu bály. Když si pokus všichni, včetně paní učitelky vyzkoušeli, měli někteří dokonce pochyby, zda je vejce pravé. Přesvědčila jsem je, že je opravdové a pokračovali jsme dalším pokusem. Ten si bohužel nevyzkoušeli úplně všechny děti, protože jsme dlouho diskutovali a nebyl by čas na poslední pokus. Vybraní zástupci tedy svědomitě pracovali na pokusu. Když jsem je postavila na plato vajec, ani se nehnuli. Věděli, že kdyby se pohnuli mohou vejce prasknout. Před posledním pokusem jsem dětem vysvětlila bezpečnost práce s ostrými předměty. Protože se pokoušíme “prasknout” nafouknutý balónek na desce se špendlíky. Děti se zaujetím pozorovaly jak tlačím na desku, která je nad balónkem a ten nepraskne, přestože leží na připínáčkách. Následně si pokus téměř všechny děti vyzkoušely. Jednou nám balónek prasknul. Byla to skvělá demonstrace toho, že je opravdu nutné rozložit sílu tlaku do celé dlaně i prstů. Závěrečné hodnocení bylo krátké, neboť jsme se zdrželi pokusy, ale lekce se dětem líbila a i já ji hodnotím jako velmi zdařilou. 


 

Závěr: 

 

Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost a vytvořila základy pro práci s informacemi. Dokázaly pracovat podle pokynů a vytvářet jednoduché úvahy. 

Přílohy :

Článek vyšel : 14.7.2025, počet zobrazení : 91 (91 tento měsíc)