Přivítali jsme se a chvíli jsme si s dětmi povídali jsme si o tématu, které budeme společně probírat, o historii robotiky a o tom, co si vlastně mají pod pojmem robot představit. Poté jsme si společně vyzkoušeli být roboty a programátory.
Pro práci s B-boty je důležitá prostorová představivost a orientace v prostoru. Proto jsem nejprve s dětmi zopakovala jednoduchým cvičením, kde je levá a pravá strana. Zvedaly ruce a nohy dle mých pokynů. Následně jsem je „naprogramovala“ a pomocí kartiček se šipkami, jsme si zahráli na roboty. Šipka dopředu znamenala udělat krok vpřed, šipky do stran, otočit se podle daného směru a šipka zpět znamenala krok dozadu. Trénovali jsme tak pohyby bee-bota a blue-bota.
Při následujícím bádání jsem využila předem připravených map a s dětmi jsme se stali piráty, kteří musejí utéct s pokladem. Policisté, kteří honí zloděje nebo jen maminkou, která musí jít na nákup. Děti umístily „robota“ na políčko, které jsme si určili jako start a pokusily se b-bota naprogramovat. Nejprve jsme vybrali cestu, kterou měl robot projít. Následně se děti střídaly v programování. Vyzkoušeli jsme upéct muffiny podle předem připravených receptů.
Další skupiny dětí pracovaly se laminovanými pracovními listy. Hledaly cestu pro zvířátka a vyobrazené rostliny.
Shrnutí a zhodnocení:
Po úvodním seznámení se děti aktivně zapojovaly do diskuze o robotech. Následně jsme se společně přemístili do tělocvičny, kde jsme si zahráli na programátory a roboty. Trénovali jsme levostrannou a pravostrannou orientaci a význam šipek, kterými budou děti následně ovládat robůtky. Být roboty děti bavilo, i když pro ně bylo náročné postupovat podle pokynů. Poté jsem děti s pomocí paní učitelek rozdělila do skupin a vysvětlila práci, kterou budou dělat. Někteří trénovali na pracovních listech, jiní pracovali rovnou s bee-boty. Pracovní listy byly pro děti velmi náročné. Protože pracují hodně s představivostí a orientací v prostoru a to je opravdu těžké. Většina malých badatelů se snažila najít správnou cestu. po chvilce se vyměnily a ti co zkoumali pracovní listy mohli svůj trénink vyzkoušet v praxi a naopak. Lekce děti bavila. Výhodou bylo, že ve školce mají vlastní Bee-boty a mohli jsme tak pracovat více individuálně. Paní učitelku jsem seznámila s možností práce na tabletech či Smart tabuli s aplikací. Lekci hodnotím jako velmi zdařilou.
Závěr:
Závěrem lekce jsem s dětmi vyhodnotila společnou práci. Hodnotily, jaká část se jim líbila nejvíce. Věřím, že bádání posílilo jejich zvídavost a vytvořilo základy pro práci s informacemi, rozvinulo logické myšlení a schopnost kooperace s ostatními.
Děti lépe pochopily prostorové pojmy a získaly schopnost orientace v prostoru i v rovině.