Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Cyklu aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Co umí statická elektřina” 25.9.2024

30.9.2024:
Dne 25. 9. navštívila lektorka, paní Mgr. Veronika Rolná, Mateřskou školu Bratří Čapků v Podbořanech s lekcí v rámci cyklu aktivit polytechnického vzdělávání, na téma „Co umí statická elektřina.“

 

V úvodu lekce jsme se s dětmi vzájemně přivítali. Představila jsem jim téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali co, to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů. 

Dětem jsem přiblížila pojem atom a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Důležité bylo vysvětlení, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi  jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo oblékání svetru. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát. 

Pokusy:

V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků. 

Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.

Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly bazalku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem děti, aby koření na balónek přilepily. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek.

Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.

V závěru lekce jsme se s dětmi pokusily pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený papír. Pomocí zelektrizovaného balónku se bublina skutečně pohybovala směrem k němu. Děti byly z pokusu nadšené a všechny si jej chtěly samy vyzkoušet.

Shrnutí a zhodnocení: 

Během lekce byly děti velmi zaujaté a aktivně se zapojovaly do pokusů. Možnost samostatně si vyzkoušet, jak statická elektřina funguje, je velice bavila. Díky pomoci paní učitelek se podařilo udržet pořádek, především při práci s kořením a papírky. Děti tato aktivita velmi bavila. Zajímavým poznatkem bylo, že jedna dívka nemohla dostatečně nabít balónek třením o své vlasy, protože je měla ošetřené kondicionérem ve spreji. Byla to skvělá ukázka toho, jak se dá statické elektřině předcházet, například v průmyslových provozech, kde není žádoucí.

Závěr:

Závěrem lekce, jsme s žáky vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Žáci hodnotili, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce žáky zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost. 

Celkový přínos: Tato lekce dětem pomohla nahlédnout do světa fyziky a probudila v nich zájem o vědecké poznání. Děti odcházely z lekce s novými vědomostmi, které jim umožní lépe chápat přírodní jevy, ale také s nadšením pro objevování a zkoumání. Získaly cenné dovednosti, které mohou uplatnit nejen ve vědě, ale i v každodenním životě – pozorovat, zkoumat, klást otázky a hledat odpovědi.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 30.9.2024, počet zobrazení : 27 (27 tento měsíc)