Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z akce Cyklus aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Nerozbitná vejce – působení tlaku” 14.10.2025

23.10.2025:
Dne 14.10.2025 navštívil lektor Mateřskou školu v Lubenci s badatelskou lekcí s názvem „Nerozbitná vejce – působení tlaku“ v rámci cyklu polytechnického vzdělávání.

 

Nejprve jsme se s dětmi pozdravili a seznámil jsem je s průběhem lekce. Krátce jsme si povídali o tom, co je to tlak a jaké faktory ovlivňují rozložení tlaku na těleso. Diskutovali jsme o tom, proč je na ledě bezpečnější ležet než stát, či kdo je to fakír a proč může ležet na lůžku z hřebíků, a přitom se nezranit. Na příkladech stop zvířat, jsme si vysvětlili, jak se rozkládá tlak při chůzi polárníků a proč se některá zvířata nepropadnou sněhem, zatímco jiná ano. Děti si na vlastní kůži vyzkoušely, jak funguje rozložení síly. Dostaly za úkol vší silou zatlačit ukazováčkem do svého stehna. Následně jsem je požádal, aby udělaly to samé, ale celou dlaní. Zjistily, že pokud tlačí celou dlaní, je tlak na stehno menší. 

 

Jako první pokus jsme s dětmi zkoušeli rozmáčknout vejce v dlani. Děti správně tvrdily, že pokud vajíčko rozklepneme o hranu skleničky, praskne. Mylně se však domnívaly, že praskne, pokud jej zmáčkneme v dlani. Pokus si vyzkoušely všechny děti. Na tomto pokusu lze krásně demonstrovat rozložení tlaku. 

 

Následně si děti vyzkoušely, jak se chodí v cizích stopách. Na nohy se obuly stopy, které sloužily jako sněžnice. Zjistily, že není vůbec jednoduché se v nich pohybovat. Děti se trochu protáhly a byly připraveny na další pokus.

 

Při druhém pokusu jsem vyzval děti, aby se plnou vahou postupně postavily na plato vajec. Společně s ostatními jsme zkoumali, jestli vejce prasknou nebo nikoliv. Děti tvrdily, že vejce prasknou. 

 

Posledním pokusem bylo fakírovo lože. Nafouklý balónek jsem zatlačila na podložku s připínáčky. Nejprve jsem však děti seznámil s bezpečností práce. Poté si pokus si postupně vyzkoušely všechny děti, které se nebály. 

 

Shrnutí a zhodnocení:

V úvodu lekce byly děti poněkud nesmělé, ale po chvilce se aktivně zapojovaly do debaty. Velmi je zaujal pokus s vajíčkem, kdy jsem je vyzval aby se jej pokusily vší silou rozmáčknout. Nikomu se to nepovedlo a tak jsme požádali o vyzkoušní pokusu i paní učitelky. Vejce neprasklo. Některé děti si myslely, že je vejce umělé. Další pokus, kdy měly nehybně stát na platu vajec, se ukázal celkem obtížný. Děti byly velmi zvědavé a natěšené na vyzkoušení pokusu a neustále se vrtěly. Zvládly jej ale všechny a nikomu se vajíčka nepovedlo svou neopatrností rozbít. Musím je pochválit, protože nakonec opravdu pozorně naslouchaly a všechny věděly co mají dělat. Tento pokus byl vlastně přípravou na pokus poslední, kdy jsme tlačili balónek na fakírovo lože. Všechny děti opravdu poctivě rozložily svoji sílu a tlačily na balónek opravdu celou dlaní. Byla radost s nimi pracovat. Lekci hodnotím jako velmi zdařilou. 

 

Závěr: 

Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotily mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost a vytvořila základy pro práci s informacemi. Dokázaly pracovat podle pokynů a vytvářet jednoduché úvahy. 

Přílohy :

Článek vyšel : 23.10.2025, počet zobrazení : 22 (22 tento měsíc)