Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z akce: Cyklus aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Magnetismus – síla, která přitahuje” 26.5.2025

4.6.2025:
V rámci cyklu polytechnického vzdělávání navštívila lektorka v pondělí 26. 5. 2025 Mateřskou školu v Blšanech s badatelskou lekcí s názvem „Magnetismus – síla, která přitahuje“.

 

Po krátkém přivítání jsem děti seznámila s průběhem lekce. Abych jim jednoduchým způsobem přiblížila gravitaci a přitom zapojila všechny děti, yybídla jsem je k tomu, aby vzlétly. Po krátké diskuzi jsme se společně dobrali toho, co je to gravitační pole Země, že to není jediné pole, které Země má. Navázali jsme na probírané téma a diskutovali o magnetickém poli Země. Na obrázku zeměkoule jsem dětem ukázala, že severní magnetický pól leží na jižní polokouli a jižní magnetický pól je na severní polokouli. Debatovali jsme o tom, že magnetické pole slouží nejen k orientaci osob podle kompasu, ale i některých zvířat, které magnetické pole intuitivně poznají.

 

Jako první pokus děti pozorovaly chování střelky kompasu, když se k ní přiblížil magnet. Vysvětlila jsem jim, že střelka se otáčí k jižnímu magnetickému pólu a ukazuje tedy na sever. Vyzkoušely si, co se stane, když s magnetem kolem kompasu otáčíme nebo jej dáme nad kompas. 

 

Dalším pokusem bylo zjištění, že dva souhlasné póly magnetu se odpuzují, zatímco dva nesouhlasné póly se přitahují. Děti si ve dvojicích vyzkoušely, jak magnety fungují. 

 

Dále jsem dětem rozdala magnety a požádala je, aby ve třídě našly tři věci, na které se magnet přichytí. Pozorovaly a zkoumaly tak různé materiály. Na konci pokusu děti vyhodnotily, že magnet se přichytí pouze na kov. 

 

V průběhu zbytku lekce jsem pro děti připravila jednoduché pokusy, které si postupně všechny vyzkoušely. První pokus byl s magnetickým autíčkem, kde děti musely rozhýbat auto pomocí nesouhlasných pólů magnetu. V druhém pokusu se pomocí železného prachu a magnetu podívaly na siločáry magnetického pole. Ve třetím pokusu se děti staly staviteli a pomocí magnetu zmagnetizovaly matky, ze kterých stavěly dle své představivosti. Ve čtvrtém a pátém pokusu děti zkoumaly, jestli má voda a papír vliv na sílu magnetu. 


 

Shrnutí a zhodnocení:

Během úvodní části lekce děti zaujatě poslouchaly. Byly lehce zmatené, když jsem jim vysvětlovala, že jižní magnetické pól země je na severní polokouli a opačně, severní magnetický pól na jižní polokouli. Následně jsme si ukázali kompasy a děti si vyzkoušely co dělají, když na ně míří magnety. Bavilo je pohybovat magnetem kolem kompasu a roztáčet střelku. Při hledání magnetických povrchů byly děti celkem kreativní a zkoušely magnety přikládat k různým hračkám i nábytku. Povedlo se jim najím velké množství kovových dílků, na které se magnet uchytil. Nejvíce je bavilo, že jsou magnetické pedály na klavíru. Během závěrečných pokusů pracovaly soustředěně. Jezdily s autíčky a využívaly schopnost odpuzování souhlasných pólů magnetů. Při závěrečném hodnocení jsme se shodly, že magnety drží pouze na kovových materiálech a mají sílu a schopnost udržet se u sebe i přes papír či vodu. Lekci hodnotím jako velmi zdařilou. 

 

Závěr: 

Závěrem lekce jsme s dětmi vyhodnotily mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce je zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost a vytvořila základy pro práci s informacemi. Vnímaly, že je zajímavé dozvídat se nové věci a dokázaly je využít k učení. Děti se záměrně soustředily na činnost a udržely pozornost. 

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 4.6.2025, počet zobrazení : 31 (31 tento měsíc)