Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z akce: Cyklus aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Magnetismus – síla, která přitahuje” 22.5.2025

4.6.2025:
Dne 22. 5. 2025 navštívila lektorka Mateřskou školu v Lubenci s badatelskou lekcí s názvem „Magnetismus – síla, která přitahuje“ v rámci cyklu polytechnického vzdělávání.

 

Po krátkém přivítání jsem děti seznámila s průběhem lekce. Vybídla jsem je k tomu, aby vzlétly. Po krátké diskuzi jsme se společně dobrali toho, co je to gravitační pole Země, že to není jediné pole, které Země má. Dále jsme se bavili o magnetickém poli Země. Na obrázku zeměkoule jsem dětem ukázala, že severní magnetický pól leží na jižní polokouli a jižní magnetický pól je na severní polokouli. Debatovali jsme o tom, že magnetické pole slouží nejen k orientaci osob podle kompasu, ale i některých zvířat, které magnetické pole poznají.

 

Jako první pokus děti pozorovaly chování střelky kompasu, když se k ní přiblížil magnet. Vysvětlila jsem jim, že střelka se otáčí k jižnímu magnetickému pólu a ukazuje tedy na sever. Vyzkoušely si, co se stane, když s magnetem kolem kompasu otáčíme nebo jej dáme nad kompas. 

 

Dalším pokusem bylo zjištění, že dva souhlasné póly magnetu se odpuzují, zatímco dva nesouhlasné póly se přitahují. Děti si ve dvojicích vyzkoušely, jak magnety fungují. 

 

Dále jsem dětem rozdala magnety a požádala je, aby ve třídě našly tři věci, na které se magnet přichytí. Pozorovaly a zkoumaly tak různé materiály. Na konci pokusu děti vyhodnotily, že magnet se přichytí pouze na kov. 

 

V průběhu zbytku lekce jsem pro děti připravila jednoduché pokusy, které si postupně všechny vyzkoušely. První pokus byl s magnetickým autíčkem, kde děti musely rozhýbat auto pomocí nesouhlasných pólů magnetu. V druhém pokusu se pomocí železného prachu a magnetu podívaly na siločáry magnetického pole. Ve třetím pokusu se děti staly staviteli a pomocí magnetu zmagnetizovaly matky, ze kterých stavěly dle své představivosti. Ve čtvrtém a pátém pokusu děti zkoumaly, jestli má voda a papír vliv na sílu magnetu. 


 

Shrnutí a zhodnocení:

V úvodní části hodiny byly děti hodně energické a bylo těžké udržet jejich pozornost. Obzvlášť při této lekci, která je podle mě, pro některé děti těžká na představivost. Poté, co dostaly do ruky magnety se jejich pozornost zaměřila na ně a vesele je zkoumaly. Každého úkolu se zhostily s chutí. Zvídavě se rozeběhly po třídě a hledaly místa, kde se magnet přichytí. Největší radost měly, když zjsitily, že jim drží na přezce od bačkor. Podle mého pozorování je nejvíce zaujaly kompasy. Zkoumali jsme je poměrně dlouho a proto poté u posledních pokusů nebylo tolik prostoru. Ale i přesto myslím, že si to děti užily. V závěrečném hodnocení děti kladně hodnotily práci s magnety a matičkami. Tvořit různé postavy a stroje je, podle jejich slov, hodně bavilo. Celkově lekci hodnotím jako velmi zdařilou. 

 

Závěr: 

Závěrem lekce jsme s dětmi vyhodnotily mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce je zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost a vytvořila základy pro práci s informacemi. Vnímaly, že je zajímavé dozvídat se nové věci a dokázaly je využít k učení. Děti se záměrně soustředily na činnost a udržely pozornost. 

Přílohy :

Článek vyšel : 4.6.2025, počet zobrazení : 42 (42 tento měsíc)