Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis Cyklus aktivit polytechnického vzdělávání v MŠ “Co umí statická elektřina” 19.11.2024

29.11.2024:
Dne 19.11. navštívila lektorka Mateřskou škola Podbořany, Žatecká s lekcí v rámci cyklu aktivit polytechnického vzdělávání, na téma „Co umí statická elektřina.“

 

V úvodu lekce jsme se vzájemně přivítali. Dětem jsem představila téma, které budeme zkoumat. Krátce jsme si povídali o tom, co to vlastně statická elektřina je a následně jsem jim ji přiblížila pomocí praktických pokusů. 

 

Lekci jsem začala kouzlem, kdy jsem rozsvítila a zhasla světla. Děti samozřejmě věděly, že to není kouzlo, ale že světlo svítí díky elektřině. Vysvětlila jsem jim, že to není ta elektřina o které se budeme dnes bavit, ale připomněla jsem jim zásady bezpečného chování při zacházení s elektrickými spotřebiči a zásuvkami. Následně jsem dětem představila pojmy atom, proton, neutron a elektron a seznámila jsem se základním principem statické elektřiny. Důležité bylo vysvětlení, že elektrický náboj vzniká třením. Společně s dětmi jsme našli příklady výskytu statické elektřiny v každodenním životě. Stání vlasů při skákání na trampolíně, „rána“ při sáhnutí na kliku od auta nebo klouzání na klouzačce. Vysvětlila jsem jim, že projevem statické elektřiny je i blesk při bouřce a že tento jev využíváme běžně v různých technologiích jako je kopírka nebo digitální fotoaparát. 

 

Pokusy:

 

V prvním pokusu se děti pokusily zelektrizovat vlasy pomocí nafukovacích balónků. 

Děti si pod mým vedením protřely balónek o své vlasy, čímž balónek získal záporný náboj a vlasy kladný. Když se balónek vzdálil od hlavy, vlasy se napřímily jeho směrem.

 

Při dalším pokusu si děti nakreslily na balónek obličej a lžičkou vysypaly majoránku na papír. Když balonkem projeli nad kořením, nic se nestalo. Vyzvala jsem je, aby koření na balónek přilepili. To vedlo k zajímavé diskuzi. Poté jsem dětem připomněla, že pokud balónek znovu protřou o vlasy zelektrizuje a využitím statické elektřiny se koření zvedne a přilepí na balónek. Děti si následně vyzkoušely přilepit na balónek i jiné materiály a s nadšením sledovaly výsledky.

 

V závěru lekce jsme se s dětmi pokusili pohnout nafouklou bublifukovou bublinu, kterou jsem vyfoukla na předem připravený papír. Opět jsme využili balónku, který, když byl zelektrizovaný, tak opravdu bublinu přitahuje k sobě. Všechny děti si chtěly pokus vyzkoušet. 

 

Shrnutí a zhodnocení: 

Tato školka je specifická v tom, že třída dětí je smíšená a nejsou zde tedy pouze předškoláci. Přesto jsou děti velmi zvídavé a trpělivé. Lekce proběhla bez problémů a téměř všechny děti se zapojily do diskuze a pokusů. Jeden chlapeček byl pouze tichým pozorovatelem. Nejvíce děti bavil pokus, kdy měly za úkol připevnit k balónku natrhané papírky. Bavilo je, jak rychle se k zelektrizovanému balónku přilepovaly. Problém byl u pohybování s bublinou, kdy děti třely balónek na jiném místě, než které umístily nad bublinu. Ta se poté samozřejmě nehnula.

 

Závěr:

Závěrem lekce, jsme s dětmi vyhodnotili mnou vyřčené hypotézy. Děti hodnotily, jaké pokusy je bavily nejvíce. Lekce děti zaujala a věřím, že posílila jejich zvídavost. 

Přílohy :

Článek vyšel : 29.11.2024, počet zobrazení : 7 (7 tento měsíc)