Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Pomůcky:

Přenosná laboratoř ECOLAB BOX

Přenosná laboratoř ECOLAB BOX
Počet sad/kusů: 1 - Zaslat poptávku po zapůjčení

 

Laboratorní souprava pro práci v terénu přímo u rybníka, u řeky, u jezera, na zahradě nebo na poli. Lze ji využít pro realizaci specifického zkoumání životního prostředí, vzduchu, vody a půdy. Je zde prezentováno 21 pokusů, které lze provést s jednoduchými nástroji a pomůckami z domácnosti nebo kuchyně.

VŠE O VZDUCHU - Složení a význam vzduchu; Bez Slunce není život; Znečištění vzduchu; Špinavý vzduch je nebezpečný pro lidi, zvířata i rostliny; lze přímo pozorovat např. znečištění vzduchu a znečištění dešťové vody nebo samostatně předvést fotosyntézu

VŠE O VODĚ - Bez vody není život; Koloběh vody; Využití vody; Výskyt vody; Co žije ve vodě, svědčí o tom, jak je voda čistá; Roztoky a emulze; Voda je na umývání…; Voda a vápník; Aktivní uhlí čistí vodu; Stavba štěrkového filtru; Stavba Secchiho desky (měření zakalení vody); Voda jako rozpouštědlo; Modelový pokus k tvrdosti vody; Ovlivnění povrchového napětí; Vznik a zánik emulze

ANALYTIKA - Témata: Analytika – copak to je?; Provádění pokusů; Co dělá přírodovědec se svými výsledky?; K tomu příručka navrhuje dva lehce zapamatovatelné pokusy: Čistá práce (důležité při práci se sadou ECOLABBOX) Měření barev (vysvětlení principu měření se sadou ECOLABBOX)

KYSELINY A ZÁSADY -;Kyselý déšť; Kyseliny a zásady v domácnosti; Kyseliny a zásady v přírodě; Rozpouštění vápníku v octu; Zkoumání látek z domácnosti se šťávou z červeného zelí a indikátorem pH; Použití prášku do pečiva, resp. jedlé sody proti pálení žáhy

VŠE O PŮDĚ - Bez půdy nic nejde; Úrodnost půdy a retenční vodní kapacita; Život v půdě; Zemina pro rostliny též absorbuje látky; Test s řeřichou (biologická metoda k testování půdy na škodliviny); Retenční vodní kapacita (kolik vody je půda schopna pojmout); Berleseův-Tullgrenův přístroj (na zjišťování živočichů v půdě)

 

POSTUP: 1) Žáci se seznámí s obsahem přenosné laboratorní soupravy a pravidly použití, 2) podrobně si prostudují nabídku pokusů a společně navrhnou průběh hodiny, 3) formulují otázky a sestaví hypotézy, 4) naplánují konkrétní pokus a experiment realizují, 5) zaznamenají získaná zjištění,  6) vyhodnotí data,  7) formulují závěry, 8) posoudí závěry ve vztahu ke hypotézám a otázkám, 9) diskutují společně

 

ZPĚTNÉ VAZBY:

ZŠ NÁM. 28. ŘÍJNA ŽATEC, Mgr. Ing. Silvie Svobodová: "Laboratorní souprava, kufřík životní prostředí, je praktická a vhodná pro realizaci jednoduchých nicméně zajímavých experimentů nejenom v rámci přírodopisu, ale přírodních vědo obecně včetně EVVO. Lze ji využít zejména při aplikaci badatelsky orientované výuky. Její výhoda spočívá především v její mobilitě, tudíž je možné ji použít přímo v terénu např. pro zjišťování obsahu nejdůležitějších látek majících vliv na naše životní prostředí. Za nevýhodu lze považovat nevhodný materiál zkumavek na vzorky vody, poměrně křehký plast, a jejich nepraktický způsob uzavírání. Práce s laboratorní sadou žáky opravdu bavila, prakticky se přesvědčili, že poměrně jednoduchým způsobem lze analyzovat naše nejbližší okolí a získat tak skutečnou představu o stavu našeho životního prostředí, jehož jsme nedílnou součástí, a že to, co se učí v teorii, je nezbytné, aby byli schopni pokusy správně realizovat, rozuměli získaným datům a vyvozené závěry jim poskytly smysluplné informace. Celý proces se tedy stane aktivizačním a efektivním způsobem konstruktivní výuky."

Galerie :