Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Pomůcky:

Tkalcovský stav velký

Tkalcovský stav velký
Počet sad/kusů: 1 - Zaslat poptávku po zapůjčení

 

Stav určitě zaujme všechny kreativní děti, které si tak samy budou moci vyrobit barevné koberečky, deky, přikrývky a jiné výtvory. Práce na krosnech je velmi jednoduchá, nitě v osnově se zvedají a klesají pomocí otočného knoflíku. Dřevěným člunkem s přízí procházíte mezi nitěmi na osnově, pomocí dřevěné tyče přízi ve spodní části stlačujete jako při skutečném tkaní. Zároveň si děti při tkaní procvičí jemnou motoriku a koncentraci. Krosno je vyrobeno z kaučukového dřeva. Rozměr: 40 x 64 x 125 cm.

 

ZPĚTNÉ VAZBY:

GYMNÁZIUM A SOŠ PODBOŘANY, Mgr. Romana Havrdová: "Pomůcku „velký tkalcovský stav“ jsme chtěli vyzkoušet v hodinách VV. Protože však pomůcka přišla až na konci školního roku a již jsme se nesešli na VV, vyzkoušeli jsme pomůcku na zájmovém kroužku s dětmi ve věku 7 – 11 let. Výrobce k pomůcce nepřiložil návod, jak postupovat při samotném tkaní, proto jsme zpočátku zkoušeli nejrůznější varianty, nakonec se nám podařilo ji zprovoznit. Dětem se práce se stavem líbila, vzájemně si pomáhaly. Pomůcka je z kvalitního materiálu. Lez ji využít při různých volnočasových aktivitách a určitě ji v příštím školním roce využijeme i ve výtvarné výchově. Pokusím se zajistit návody s postupem tkaní a přeptat se dále lidí, kteří mají tkalcovské stavy, abychom rozšířili možnosti využití pomůcky a aby si výrobky děti mohly odnést domů a využít je. Pro potřeby zapůjčení pomůcky bych byla tato zpráva rozšířena. Pomůcku lze využít v interiéru za pěkného počasí venku. Je vhodná pro širokou věkovou skupinu dětí – 1. i 2. stupeň ZŠ. Dále bych ji doporučila využít v hodinách dějepisu, kdy si žáci názorně vytváří představu, jak lidé zpracovávali vlnu, rostliny k výrobě oděvů, kdy si žáci na pomůcce dobře demonstrují princip tkaní na nějaké napnuté osnově. Pomůcka tak naplňuje cíl rozvoje kulturního podvědomí a vyjádření žáků a doporučuji ji do výuky i pro volnočasové aktivity".

ZŠ LIBĚŠICE, Mgr. Lenka Nuhlíčková: "Tkalcovský stav děti zaujal svou konstrukcí. Každý si chtěl práci na něm vyzkoušet, proto jsem ho zařadila do několika hodin pracovního vyučování. Několikrát si již vyzkoušely tkaní pomocí papíru, přírodnin nebo i vlnou při jiných pracech, proto jim práce na tkalcovském stavu nedělala problémy. Určitě budeme pokračovat v takovéto tvorbě dále, i když si vyrobíme svůj improvizovaný stav."

Galerie :