Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis a zhodnocení exkurze HISTORY PARK Ledčice 25.9.2019

7.11.2019:
Exkurze se konala 25.9.2019 a cílem byl HISTORY PARK Ledčice. Zúčastnili se jí žáci a pedagogové ze ZŠ nám. 28. října, Žatec a Renata Adámková z MAS Vladař.

Exkurze do History Parku v Ledčicích vzešla z podnětu ZŠ 28. října
v Žatci.
Díky ní byla dotčena oblast přírodovědné a sociální gramotnosti,
polytechniky, environmentální gramotnosti, inkluze a zároveň posílena
výuka dějepisu 6. tříd v terénu.
Vzhledem k cílenému zaměření v rámci dějepisu byl vybrán 1. okruh,
s programy Terénní archeolog, Experimentální archeolog a Stroj času.
V programu Terénní archeolog si žáci zkusili odkrytí archeologické
lokality, s cílem co nejméně poškodit okolní prostředí a co nejlépe
zachovat archeologické nálezy. Měli k dispozici dva hroby, které
odkrývali. Zároveň se seznámili i s nářadím pro to určeným, i s technikou
celé práce. Byly jim vysvětleny detaily (na základě keramiky, zbraní,
ozdob), díky kterým se dá určit doba, ze které nález pochází i pohlaví
kostry.
V programu Experimentální archeolog se metodou vědeckého
experimentu objasňují např. účely a funkce nástrojů a rekonstruuje se
jejich výrobní postup. Také se rozpoznávají různé druhy nástrojů
z různých dob, poznává se materiál, který se k jejich výrobě používal a
také si některé nástroje zkouší žáci vyrobit sami. Tahle část byla pro děti
velmi zajímavá, zároveň i s částí, ve které se snažily vyrobit z keramiky
buď nějakou nádobu či nástroj a dle detailů (forma zpracování) je
správně datovat do určité doby v minulosti. Své výrobky si zároveň
mohly odvézt k vypálení ve škole.
V další části – Stroj času – se v přeneseném smyslu slova žáci dostali do
doby starší doby kamenné a navštívili opuštěný tábor lovců mamutů. Byli
jim předány informace o způsobu života, bydlení, lovu. Děti se mohly ptát
na různé otázky, které je v souvislosti s tím zajímaly.
Následně se opět „přenesly“ do jiné doby – tentokrát do mladší doby
kamenné. Interaktivní formou se tak dozvěděly, co vše se změnilo – jak
obstarávání potravy, tak bydlení, jak se přešlo k pěstování plodin i
chování zvířat. Také se mohly přesvědčit na vlastní oči, jak takové
bydlení vypadalo, jak vypadala políčka, z jakého materiálu se stavělo.
Poté jsme se ještě dostaly do období římské říše, konkrétně jim byly
osvětleny detaily z římského vojenského pochodového tábora. Viděly
příkopy, valy, procvičily si lukostřelbu i zaměřování části tábora za
pomoci římského měřícího přístroje.
Ve všech částech programu se hojně diskutovalo, kladly se otázky, děti
získaly spoustu nových znalostí. Podle jejich reakcí bylo zřejmé, že je
vše velmi zajímalo a že jim tato exkurze přinesla velmi pěknou
interaktivní formou spoustu nových informací a zkušeností.

Zapsala: Renata Adámková

 

Zhodnocení

Exkurze v History Parku Ledčice se zúčastnili žáci II. stupně naší školy. Exkurzi jsme vybrali
cíleně, abychom formou zážitkové metody probrali dějepisné učivo především 6. a 7.
ročníku. Zároveň jsme splnili gramotnost přírodovědnou a sociální. Dále jsme rozvíjeli
kompetence polytechnického a environmentálního vzdělávání (zdokonalování nástrojů,
přeměna krajiny působením člověka), kompetence sociální a občanské (formování lidské
společnosti, dělby práce a mezilidských vztahů). V rámci inkluzivního vzdělávání se exkurze
zúčastnili i integrovaní žáci v doprovodu asistenta pedagoga.
Ve výuce jsme se posléze často vraceli k  zážitkům a poznatkům z této exkurze. Žáci 6. třídy je
pak využili při opakovacím testu. Tuto formu výuky dějepisu v terénu a celou akci považuji za
velmi zdařilou a přínosnou.

Mgr. Štěpánka Šupejová
ZŠ nám. 28. října, Žatec

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 7.11.2019, počet zobrazení : 1572 (1572 tento měsíc)