Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis ze semináře: Šikana v praxi: Jak reagovat a řešit konkrétní situace 6.6.2025

9.6.2025:
Dne 6.6.2025 byl v galerii Sladovna uskutečněn dvou hodinový seminář na téma Šikana v praxi - Jak reagovat a řešit konkrétní situace. Lektorem byl Mgr. Sáva Arabadžiev.

Seminář byl určen širokému spektru odborných pracovníků, včetně členů vedení škol, pedagogů, sociálních pracovníků a zástupců pedagogicko-psychologických poraden. Různorodé zastoupení účastníků obohatilo průběh školení a rozmanité perspektivy a zkušenosti z praxe.

 

Seminář se zaměřuje na problematiku šikany jakožto poruchy vztahů ve skupině, která má zásadní dopad na kvalitu vzdělávacího procesu a celkové klima ve škole. Klíčovým cílem semináře je vybavit pedagogy a další odborníky znalostmi a nástroji pro efektivní prevenci a včasné řešení šikany.

Obsah školení byl zaměřen na následující klíčové body:

  • Definice a formy šikany: Seminář objasňuje různé definice šikany a odlišuje ji od běžného škádlení. Důraz je kladen na rozpoznání různých forem šikany, a to jak přímé (fyzické a psychické ubližování, ponižování, výsměch, vydírání, poškozování věcí), tak i nepřímé (ignorování, přehlížení, vyčleňování z kolektivu). Zmíněny jsou i moderní formy, jako je kyberšikana.

  • Příčiny a motivy šikany: Seminář se zabývá komplexními příčinami šikany, které se často prolínají. Mezi ně patří například touha po moci, krutost, nuda, hledání vzrušujících zážitků, ale také nevhodné výchovné způsoby v rodině agresora a jeho sklon k agresivnímu chování.

  • Důsledky šikany: Velká pozornost je věnována závažným a často dlouhodobým následkům šikany na duševní a tělesné zdraví obětí, včetně zhoršení prospěchu a 

koncentrace, úzkostí a v krajních případech i myšlenek na sebevraždu. Šikana zároveň narušuje vztahy v celé třídě a ovlivňuje etický a psychický vývoj všech dětí.

  • Role pedagogů a prevence: Seminář zdůrazňuje klíčovou roli pedagogů v prevenci šikany. Je nezbytné, aby učitelé dokázali diagnostikovat šikanu v jejích raných fázích a měli k dispozici funkční mechanismy pro její řešení.

  • Vzdělávání a systémová opatření: Seminář často poukazuje na nedostatečnou připravenost pedagogů v oblasti diagnostiky a řešení šikany a zdůrazňuje potřebu kvalitního a systematického vzdělávání pro všechny pracovníky školství. Dále se probírají systémová opatření, jako jsou programy proti šikanování, vytváření příznivého sociálního klimatu ve třídách a spolupráce s rodiči.

  • Vztahy ve školství: Seminář zdůrazňuje, že šikana je vždy poruchou vztahů. 

Cílem je budovat ve školním prostředí bezpečné a podporující vztahy, které minimalizují prostor pro vznik šikany. To zahrnuje otevřenou komunikaci, důvěru mezi žáky a pedagogy a aktivní zapojení všech do řešení problémů.

Závěrem semináře byl prostor k dotazům a řešení již konkrétních situacích ve školách a jiných institucích.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 9.6.2025, počet zobrazení : 12 (12 tento měsíc)