Seminář se zaměřuje na problematiku šikany jakožto poruchy vztahů ve skupině, která má zásadní dopad na kvalitu vzdělávacího procesu a celkové klima ve škole. Klíčovým cílem semináře je vybavit pedagogy a další odborníky znalostmi a nástroji pro efektivní prevenci a včasné řešení šikany.
Definice a formy šikany: Seminář objasňuje různé definice šikany a odlišuje ji od běžného škádlení. Důraz je kladen na rozpoznání různých forem šikany, a to jak přímé (fyzické a psychické ubližování, ponižování, výsměch, vydírání, poškozování věcí), tak i nepřímé (ignorování, přehlížení, vyčleňování z kolektivu). Zmíněny jsou i moderní formy, jako je kyberšikana.
Příčiny a motivy šikany: Seminář se zabývá komplexními příčinami šikany, které se často prolínají. Mezi ně patří například touha po moci, krutost, nuda, hledání vzrušujících zážitků, ale také nevhodné výchovné způsoby v rodině agresora a jeho sklon k agresivnímu chování.
Důsledky šikany: Velká pozornost je věnována závažným a často dlouhodobým následkům šikany na duševní a tělesné zdraví obětí, včetně zhoršení prospěchu a
koncentrace, úzkostí a v krajních případech i myšlenek na sebevraždu. Šikana zároveň narušuje vztahy v celé třídě a ovlivňuje etický a psychický vývoj všech dětí.
Role pedagogů a prevence: Seminář zdůrazňuje klíčovou roli pedagogů v prevenci šikany. Je nezbytné, aby učitelé dokázali diagnostikovat šikanu v jejích raných fázích a měli k dispozici funkční mechanismy pro její řešení.
Vzdělávání a systémová opatření: Seminář často poukazuje na nedostatečnou připravenost pedagogů v oblasti diagnostiky a řešení šikany a zdůrazňuje potřebu kvalitního a systematického vzdělávání pro všechny pracovníky školství. Dále se probírají systémová opatření, jako jsou programy proti šikanování, vytváření příznivého sociálního klimatu ve třídách a spolupráce s rodiči.
Vztahy ve školství: Seminář zdůrazňuje, že šikana je vždy poruchou vztahů.
Cílem je budovat ve školním prostředí bezpečné a podporující vztahy, které minimalizují prostor pro vznik šikany. To zahrnuje otevřenou komunikaci, důvěru mezi žáky a pedagogy a aktivní zapojení všech do řešení problémů.
Závěrem semináře byl prostor k dotazům a řešení již konkrétních situacích ve školách a jiných institucích.