Vzdělávání na Podbořansku a Žatecku

Informační portál projektů MAP Podbořansko-Žatecko

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z exkurze do Motýlího domu v Karlových Varech 4.6.2025

10.6.2025:
Exkurze do Motýlího domu v Karlových Varech se konala ve středu dne 04.06.2025. Akce se zúčastnilo celkem 21 žáků z pátého ročníku Základní školy Jižní 2777, Žatec a 2 pedagogové.

 

Samotné exkurzi předcházeli ještě aktivity, které jsme jednak vypracovávali ve škole a následně i ve škole v přírodě. Ve škole jsme si v rámci informatiky v aplikaci Seznam mapy vytyčili cestu a zaznamenali důležité body, které nás měly dovést až k samotnému Motýlímu domu. Zaznamenali jsme si důležité budovy i názvy ulic. Následně jsme v předmětu člověk a jeho svět – přírodověda vyplnili první sloupec na druhé straně – evokace. Každý žák si tam napsal vše, co o motýlech ví. Večer před exkurzí (už ve škole v přírodě) do Motýlího domu, si děti vyplnily druhý sloupec pracovního listu a to, co se chtějí dozvědět. 

Pak už přišla na řadu samotná exkurze, kde děti vyhledávaly odpovědi na 10 otázek z první strany pracovního listu. Mohly pracovat samostatně, ve dvojicích či ve skupinkách tak, jak jim to vyhovovalo. 

Při prohlídce jsme byli svědky i líhnutí motýla z kukly. Bohužel tento motýl svůj boj o nový život prohrál. 

Když všichni splnili všechny úkoly z první strany pracovního listu, vydali jsme se zpět k autobusu. Na zpáteční cestě jsme si všímali architektury budov i kolonád. Navštívili jsme i jednotlivé prameny a chutnali je. Vysvětlili jsme si jejich význam, účinek, teplotu i tlak, díky kterému se dostávají na povrch. Ve škole v přírodě jsme následně doplňovali poslední sloupec pracovního listu a kreslili motýla, který nás nejvíce zaujal. Po návratu z exkurze jsme motýlům věnovali ještě čas, kdy jsme zhodnotili celou exkurzi a shrnuli naše poznatky. 

 

Význam exkurze pro žáky:

1. podrobné seznámení s jedním ze zastupitelů bezobratlých živočichů

2. propojení zeměpisu s informatikou (vyhledávání cesty do Motýlího domu) a následná 

    orientace v terénu podle mapy

3. zjišťování a vyhledávání nových údajů o motýlech přímo na místě (zapojení čtenářské 

   gramotnosti)

4. zopakování a procvičování významu bezobratlých pro život celého ekosystému včetně 

   člověka

5. prohlubování spolupráce a kooperace mezi žáky ve dvojici či ve skupině

6. pozorování motýlů v jejich „přirozeném prostředí“

7. vymýšlení a kladení vhodných otázek, které souvisely s životem a významem motýlů pro 

    ostatní živočišné druhy a pro člověka

8. kreslení motýla tak, aby co nejvíce odpovídal skutečnosti (propojení s výtvarnou  

    výchovou)

9. sledování architektonických prvků na budovách v Karlových Varech (propojení 

    s předmětem člověk a jeho svět – dějiny)

10. názorná výuka s odbornými popisky podpořila a rozšířila logické myšlení žáků

11. zvýšila zájem o motýly a nejen o ně (želvy, ryby i rostliny, které se nacházely v Motýlím 

     domě)

12. vyhledávání informací během exkurze, porovnávání se spolužáky

13. uvědomění si pojmů – pár křídel, vývojová stádia, rozpětí křídel, chuťové buňky, aj. 

14. závěrečná diskuze a společné zhodnocení celodenní aktivity

 

Exkurze byla žáky i pedagogy hodnocena velmi kladně. 

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 10.6.2025, počet zobrazení : 22 (22 tento měsíc)