Samotné exkurzi předcházeli ještě aktivity, které jsme jednak vypracovávali ve škole a následně i ve škole v přírodě. Ve škole jsme si v rámci informatiky v aplikaci Seznam mapy vytyčili cestu a zaznamenali důležité body, které nás měly dovést až k samotnému Motýlímu domu. Zaznamenali jsme si důležité budovy i názvy ulic. Následně jsme v předmětu člověk a jeho svět – přírodověda vyplnili první sloupec na druhé straně – evokace. Každý žák si tam napsal vše, co o motýlech ví. Večer před exkurzí (už ve škole v přírodě) do Motýlího domu, si děti vyplnily druhý sloupec pracovního listu a to, co se chtějí dozvědět.
Pak už přišla na řadu samotná exkurze, kde děti vyhledávaly odpovědi na 10 otázek z první strany pracovního listu. Mohly pracovat samostatně, ve dvojicích či ve skupinkách tak, jak jim to vyhovovalo.
Při prohlídce jsme byli svědky i líhnutí motýla z kukly. Bohužel tento motýl svůj boj o nový život prohrál.
Když všichni splnili všechny úkoly z první strany pracovního listu, vydali jsme se zpět k autobusu. Na zpáteční cestě jsme si všímali architektury budov i kolonád. Navštívili jsme i jednotlivé prameny a chutnali je. Vysvětlili jsme si jejich význam, účinek, teplotu i tlak, díky kterému se dostávají na povrch. Ve škole v přírodě jsme následně doplňovali poslední sloupec pracovního listu a kreslili motýla, který nás nejvíce zaujal. Po návratu z exkurze jsme motýlům věnovali ještě čas, kdy jsme zhodnotili celou exkurzi a shrnuli naše poznatky.
Význam exkurze pro žáky:
1. podrobné seznámení s jedním ze zastupitelů bezobratlých živočichů
2. propojení zeměpisu s informatikou (vyhledávání cesty do Motýlího domu) a následná
orientace v terénu podle mapy
3. zjišťování a vyhledávání nových údajů o motýlech přímo na místě (zapojení čtenářské
gramotnosti)
4. zopakování a procvičování významu bezobratlých pro život celého ekosystému včetně
člověka
5. prohlubování spolupráce a kooperace mezi žáky ve dvojici či ve skupině
6. pozorování motýlů v jejich „přirozeném prostředí“
7. vymýšlení a kladení vhodných otázek, které souvisely s životem a významem motýlů pro
ostatní živočišné druhy a pro člověka
8. kreslení motýla tak, aby co nejvíce odpovídal skutečnosti (propojení s výtvarnou
výchovou)
9. sledování architektonických prvků na budovách v Karlových Varech (propojení
s předmětem člověk a jeho svět – dějiny)
10. názorná výuka s odbornými popisky podpořila a rozšířila logické myšlení žáků
11. zvýšila zájem o motýly a nejen o ně (želvy, ryby i rostliny, které se nacházely v Motýlím
domě)
12. vyhledávání informací během exkurze, porovnávání se spolužáky
13. uvědomění si pojmů – pár křídel, vývojová stádia, rozpětí křídel, chuťové buňky, aj.
14. závěrečná diskuze a společné zhodnocení celodenní aktivity
Exkurze byla žáky i pedagogy hodnocena velmi kladně.